Anca Dumitrescu și Alina Filipoiu, fondatoarele 441 Studio Powerhouse:

Au pornit la drum cu iubirea pentru design, multă pasiune și perseverență, iar astăzi se bucură de succesul propriului studio, cu o vizibilitate crescută în industria arhitecturii și designului de interior. Anca Dumitrescu și Alina Filipoiu sunt fondatoarele 441 Studio Powerhouse, un one stop shop, cu un portofoliu vast și o activitate remarcabilă în sectoarele HoReCa, retail și rezidențial. În interviul powered by Arhispec x aBC – a Business of Creativity, Anca și Alina își expun viziunea asupra calității construcțiilor din România, sustenabilității alături de experiențele profesionale proprii și activitatea desfășurată.

  • Cum ați defini în prezent calitatea locuirii în sectorul rezidențial?

Dacă ar fi să ne raportăm la statisticile despre calitatea locuirii, România este în acest moment pe ultimul loc la nivel European și asta spune tot. Din nefericire este o realitate crudă. Nevoia de urbanizare accelerată din perioada comunistă, dar și cerința actuală din piață a dus la neglijarea calității construcțiilor. Și aici discutăm despre mai mulți factori: suprafața (mult mai mică decât în alte zone ale europei), eficiența energetică foarte scăzută, lipsa proiectării urbane cu o analiză de impact în cazul dezvoltării cartierelor noi și multe altele. 

Este clar, sectorul rezidențial nu se ridică în general la standarde înalte așa că excepțiile de la această regulă tristă devin vizibile și aplaudate. 

  • Care considerați că ar fi principalele provocări în proiectarea unor clădiri mai sustenabile pentru comunități?

În 90% din cazuri totul se rezumă la bugetele investitorilor. Bineînțeles că direcția, în general,  este aceea de a investi puțin și a câștiga mult. Cred totuși că în această situație contribuie mult și viziunea lor. A investi în clădiri eficiente energetic, finisaje de calitate și compartimentări/proiectare eficientă, crește valoarea imobilului. Un alt impediment al ultimilor ani datorat situației economice incerte este creșterea costurilor materialelor. Am putea vorbi mult despre provocări, este un cumul de lucruri greșit perpetuate.

  • Ce tipuri de materiale/soluții v-ar plăcea să vedeți mai des în proiecte și pe șantiere?

Materiale sustenabile, sisteme smart housing, sisteme de termoizolații eficiente și mai ales o fonoizolație și un studiu de acustică mai bine făcut. 

  • Cum resimțiți investitorii/beneficiarii? Sunt ei mai bine educați în domeniul în care activați comparativ cu situația de acum 5 ani, spre exemplu? 

DA. Se simte clar o evoluție în acest sens. Bineînțeles că nu putem generaliza, însă este evident că nivelul este în creștere. Sunt câțiva investitori care au devenit lideri de piață și care sunt un exemplu bun. 

  • Care a fost cea mai mare provocare profesională din ultimele 12 luni?

A trebuit să desființăm unul din cele mai vechi departamente ale noastre și nu a fost ușor. 441 Design Powerhouse este o agenție de design cu mai multe departamente: Design interior, branding, grafică corporate, video și până de curând, creație BTL pentru agenții de publicitate. Am renunțat la acest serviciu la începutul anului deși a fost core business la începutul activității noastre. Vorbim de parteneri vechi cu care colaboram de 8-10 ani și de doi angajați pe care i-am relocat la colaboratori pentru a ne asigura că își continuă activitatea profesională în același domeniu. A fost o decizie greu de luat, însă cifrele și nivelul de stres și-au spus cuvântul.  

  • Cum l-ați sfătui pe un client, aflat la prima investiție, să aleagă arhitectul cel mai potrivit?

Cred că în primul rând este nevoie să înțelegem că nu toți oamenii sunt compatibili într-o colaborare. Pe lângă un research despre stilul/portofoliul lui și capacitatea arhitectului de a prelua un proiect, trebuie să existe și o discuție one to one. Contează mult să existe o conexiune încă de la începutul proiectului. O astfel de colaborare presupune o relație aparte și comunicarea este importantă. Este foarte sănătos de înțeles că încep o colaborare cu un profesionist și trebuie să accepte că acesta deține mai mult know-how în unele situații. Sunt arhitecți care fac proiectare “după dictare”, însă nu consider că este un lucru bun pentru industrie.

De asemenea este bine să înțelegem că este normal ca în unele situații să se ajungă la concluzia că nu există compatibilitate și atunci, mai bine se întrerupe colaborarea decât să continue cu frustrări. Este ineficient și consumator de energie.   

  • Cu ce vă diferențiați de colegii arhitecți?

Suntem toți diferiți prin felul nostru de a fi și de a face business. Ce mă bucură este că cei ajunși la o anumită maturitate profesională (și nu numai) începem să colaborăm între noi și să recomandăm colegi arhitecți atunci când nu ne potrivim stilistic cu un potențial client. Este o corectitudine a breslei pe care doresc să o văd din ce în ce mai des abordată. Este loc în piață pentru noi toți, așa diferiți cum suntem. 

Cred că ce aducem noi în plus, deși nu vreau să pretind că suntem singurii, este faptul că suntem un one stop shop atunci când vorbim de retail sau HoReCa. Având și serviciile de identitate vizuală (branding) putem prelua pe lângă proiectare și partea aceasta. Experiența ne-a învățat că designul interior face parte din identitatea vizuală și înțelegerea acestui lucru ajută foarte mult business-urile pentru care lucrăm. Această înțelegere amplă asupra celor două servicii creează un proiect complex și o claritate mai mare pentru brand.  

  • Povestiți-ne despre proiectele dvs. importante din birou? Dar despre cele mai provocatoare.

În ultima vreme am fost foarte mult axați pe proiecte HoReCa ( cafenele, baruri, dar și hoteluri). Cele mai importante proiecte au fost pentru noi cele de cafenele de specialitate. Împărtășim această pasiune și este evident că ne atrag mult proiectele din această industrie. Între timp chiar am făcut și un eveniment care să aducă oameni din industria ospitalității și arhitecți/designeri la un loc: Café Découverte, un eveniment fantastic unde s-a discutat mult despre impactul designului într-un business HoReCa.

Cred că toate proiectele vin cu câte o provocare însă dacă ar fi să enumăr câteva, ar fi cele în care lucrăm la proiecte de restaurare case vechi sau apartamente în case vechi/zone protejate. Zona rezidențială din centrul orașului are un farmec aparte, însa vine cu mari provocări în implementare. Dar ar mai fi de menționat și proiectele de restaurante și baruri unde impactul design-ului în business este mare, iar acest lucru crește și responsabilitatea profesională de a livra un proiect cu adevărat bun.

Cauta produse pentru proiecte tip:

Recomandari